Julia Boix-Vives's Blog


Julia Boix-Vives is born in the montain area : Savoie - France. She is living and working in Eindhoven - The Netherlands
Performances, multimedia installations, animations, fotos and graphics are the artistic medias she uses to express her intimate universe popping up from her unconscious, dreams and wanderings …



20120520

Exhibition @ Catharinakerk , video installations from Julia Boix-Vives

         Vol d'aluminium, video installation in the confesional





Blue trajectories #2 & #3, video loop projection and on monitor

link to the videos : 

vol d'aluminium

Blue trajectories #2

Blue trajectories #3

20120518

Geest in Kunst

Kunstroute in Eindhoven van hemelvaart tot en met Pinkstere... 
http://geestinkunst.dse.nl/

Catharinakerk (hoek Kerkstraat/Stratumseind): Kunstenaars van Podium DAK, Geldrop

Schilderijen van Leonie Marechal, Eugenie Dammer, Pieter Reef, Wendy Veldhuis en Ben
van Kollenburg. Daarnaast Maria Kapteijns(grafisch werk), Julia Boix-Vives (video), Peet Theunissen
(object), Marijke van Overbeek (installatie) en Marc Janssens (collage)




20120419

Ascension & Pentecost projects

2 Week ends Group Exhibition topic Ascension &  Pentecost  

in the Catharinakerk Eindhoven The Netherlands

17 until 20  and 26 until 28 may



20120401

Interview Julia Boix-Vives @ the talkshow Eindhoven uit de Kunst


 


In gesprek met Julia Boix-Vives over videokunst en performances. Zij zal o.a. deelnemen aan de Bosch Parade 2012, een kunstroute op de Rivier Aa. 

20120311

Pas dormir Bosch Parade 2012

  
20, 23, 24 June 2012
 Pas dormir 
Performance on the Aa river, 's Hertogenbosch
with a 7 meter fabric doll and 18 barbershop singers





-->
"Pas Dormir / Night Nurse"

A man's choir is streaming down the Aa river on 3 rafts, singing for a giant white rag doll.
The text expressing her fears of seeing her inner darkness is carried by a very slow and dark lullaby.
The doll's head, eyes closed, is lying on a stainless steel table while the other parts of her body are attached to the raft with ropes and spread around calmly floating in the water.
As the choir, casually pulls back on board the limbs to reconstitute the doll's body on two other tables, as a sort of reversed dissection operation, the doll wakes up.
She now has to face the darkness of the outside world. Under the excessive mens manipulation, the body jumps compulsively on the tables. Dislocated again, the doll's limbs falls back in the water.


A bord de 3 radeaux un choeur d'homme descend le cours de la rivière Aa. Il chante pour une poupée géante de chiffon blanc. Le texte, porté par une très lente et sombre berceuse, exprime ses craintes face à son sombre intérieur.
La tète de la poupée repose les yeux fermés sur une table en acier chromé. Les autres parties de son corps sont dispersés attachés aux radeaux par des cordes, flottant tranquillement sur l'eau.
Le choeur remonte à bord les membres et reconstitue avec attention le corps de la poupée sur deux autres tables. Sorte d'opération de dissection à l'envers.
Là elle se réveille et doit maintenant se confronter à l'obscurité du monde extérieur.
Sous la manipulation excessive des hommes le corps se met à sauter compulsivement.
La poupée se disloque à nouveau et les membres retombent dans l'eau.


Een mannenkoor dat zich op drie vlotten bevindt zakt zingend de rivier de Aa af.
Het zingt een gigantische witte lappen pop toe.
De tekst, gedragen door een zeer traag en donker slaapliedje, drukt de angst uit waarmee ze haar donkere binnenste aanschouwt. 
Het hoofd van de pop rust met de ogen dicht op een verchroomde tafel. 
De andere lichaamsdelen liggen verspreid en rustig drijvend in het water, door touwen verbonden met de vlotten. 
Het koor trekt de ledematen aan boord en herbouwt aandachtig het lichaam van de pop op de twee andere tafels. Een soort omgekeerde ontleding.
Ineens wordt ze wakker en wordt nu geconfronteerd met haar zwarte kijk op de buitenwereld. 
Door de overmatige manipulatie van de mannen begint haar lichaam dwangmatig te stuiteren. De pop valt weer uit elkaar en de ledematen vallen opnieuw in het water.


20111122

20111117

carrying mirrors along the Waal #2




 
Carrying mirors along the Waal #2

Recouverte d'une multitude de miroirs aux formes ovales, l'artiste se transforme en platforme à paysage. L'environement se demultiplie sur les surfaces reflechissantes tantôt renvoyant une image qui glisse à toute vitesse tantôt faisant disparaître l'artiste.
Le miroir plaqué sur son visage l'empêche de voir, les autres réduisent la capacité des ses mouvements.
Lentement elle traverse le champ de la caméra rencontrant maintes difficultés : le terrain est accidenté et glissant sur les abords sauvages de la rivière Waal.
Dans le montage de la vidéo la performance même se démultiplie jetant le spectateur dans une inquietante incertitude.

NL versie:

Van top tot teen bedekt door een groot aantal ovalen spiegels, transformeert de kunstenaar zich tot een landschapsplatform. De omgeving vertraagt in de spiegelende oppervlakten die nu eens een zich razendsnel voorbijglijdend beeld terugkaatsen, dan weer de kunstenaar doen verdwijnen.
De spiegel die op haar gezicht geplakt is verhindert haar te kijken, de andere spiegels beperken haar mogelijkheden tot bewegen.
Langzaam beweegt ze door het cameraveld heen terwijl ze talrijke obstakels tegenkomt : het terrein is ruw en glibberig langs de wilde oevers van de rivier de Waal.
In de montage van de video wordt zelfs de performance vertraagd weergegeven, waardoor de toeschouwer in een verontrustende onzekerheid terechtkomt.


english version:

Completely covered by a slew of oval shaped mirrors, the artist transforms into a landscape platform. The environment decelerates on the reflecting surfaces displaying a rapidly sliding image or making the artist disappear in alternation .
The mirror in front of her face prevents her from looking, the other mirrors constrain her movements.
Slowly she traverses the camera field while encountering numerous obstacles : the terrain is rough and slippery along the shores of the Waal.
In the editing of the video even the performance is decelerated, leaving the spectator in a disturbing insecurity.

20111111

carrying mirrors along the Waal #1 + #3






Carrying mirors along the Waal #1 + 3

Recouverte d'une multitude de miroirs aux formes ovales, l'artiste se transforme en platforme à paysage. L'environement se demultiplie sur les surfaces reflechissantes tantôt renvoyant une image qui glisse à toute vitesse tantôt faisant disparaître l'artiste.
Le miroir plaqué sur son visage l'empêche de voir, les autres réduisent la capacité des ses mouvements.
Lentement elle traverse le champ de la caméra rencontrant maintes difficultés : le terrain est accidenté et glissant sur les abords sauvages de la rivière Waal.
Dans le montage de la vidéo la performance même se démultiplie jetant le spectateur dans une inquietante incertitude.

NL versie:

Van top tot teen bedekt door een groot aantal ovalen spiegels, transformeert de kunstenaar zich tot een landschapsplatform. De omgeving vertraagt in de spiegelende oppervlakten die nu eens een zich razendsnel voorbijglijdend beeld terugkaatsen, dan weer de kunstenaar doen verdwijnen.
De spiegel die op haar gezicht geplakt is verhindert haar te kijken, de andere spiegels beperken haar mogelijkheden tot bewegen.
Langzaam beweegt ze door het cameraveld heen terwijl ze talrijke obstakels tegenkomt : het terrein is ruw en glibberig langs de wilde oevers van de rivier de Waal.
In de montage van de video wordt zelfs de performance vertraagd weergegeven, waardoor de toeschouwer in een verontrustende onzekerheid terechtkomt.


english version:

Completely covered by a slew of oval shaped mirrors, the artist transforms into a landscape platform. The environment decelerates on the reflecting surfaces displaying a rapidly sliding image or making the artist disappear in alternation .
The mirror in front of her face prevents her from looking, the other mirrors constrain her movements.
Slowly she traverses the camera field while encountering numerous obstacles : the terrain is rough and slippery along the shores of the Waal.
In the editing of the video even the performance is decelerated, leaving the spectator in a disturbing insecurity.